Wytwarzanie azotu w przemyśle lotniczym i kosmicznym

Potrzeba bezpieczeństwa jest najważniejsza w przemyśle lotniczym i kosmicznym, który obejmuje zastosowania lotnicze w sektorach wojskowym, przemysłowym i komercyjnym. Jest jeden element, który dosłownie pomaga zapewnić i utrzymać to bezpieczeństwo... azot! Azot jest obojętny, co oznacza, że nie reaguje na obecność tlenu; zapobiega to możliwości spalania i/lub eksplozji we wrażliwych procesach, zwłaszcza tych, które działają pod wysokim ciśnieniem i w wysokiej temperaturze - co często ma miejsce w przemyśle lotniczym i kosmicznym. Dodatkową zaletą jest to, że azot nie przenika przez powszechnie stosowane w tym przemyśle materiały, w tym uszczelki i gumę.

Gaz azotowy w przemyśle lotniczym

Być może zastanawiasz się, jakie są przykłady konkretnych zastosowań w przemyśle lotniczym, w których wykorzystuje się azot i jego wytwarzanie? Poniżej omówimy kilka z nich:

  • Pompowanie opon samolotów. Podobnie jak opony samochodowe mogą być napełniane azotem, tak samo opony samolotów mogą być napełniane azotem! W rzeczywistości wiele agencji nadzorujących lotnictwo i kosmonautykę wymaga, aby opony były napełniane azotem, a nie tlenem, ponieważ zapobiega to utlenianiu opon, eliminuje wilgoć w samej oponie, a także pomaga zapobiegać wybuchom/pożarom, które mogłyby powstać w wyniku wymiany ciepła podczas hamowania.
  • Przykrycie zbiornika paliwa samolotu. Ostatnią rzeczą, jaka mogłaby się zdarzyć, jest wybuch pożaru w pobliżu zbiornika paliwa, zwłaszcza lotniczego zbiornika paliwa lotniczego. Wypełnienie tych zbiorników azotem pomaga zmniejszyć prawdopodobieństwo wybuchu pożaru i zminimalizować palność tych miejsc. Dotyczy to również oczyszczania rurociągów lotniczych.
  • Inertyzacja autoklawów. Autoklawy są zasadniczo jak szybkowary - stosują ciepło i ciśnienie do wcześniej wykonanych części, aby zapewnić, że poszczególne elementy zostały ze sobą mocno połączone.
  • Pompowanieprowadnic ratunkowych. Podobnie jak w przypadku pompowania opon lotniczych, do nadmuchiwania zjeżdżalni i tratw ratunkowych używa się azotu (lub kombinacji azotu i dwutlenku węgla).
  • Cięcie/spawanie laserowe. Elementy silników i płatowców są często wykonywane przy użyciu zasilanych azotem wycinarek laserowych. (Więcej informacji o cięciu laserowym i wytwarzaniu azotu można znaleźć tutaj).
  • Konserwacja rozpórek Oleo. Podłużnice Oleo są stosowane jako amortyzatory w podwoziu samolotu, a azot jest niezbędny do zapewnienia ich prawidłowego działania. Jak można sobie wyobrazić, podczas lądowania samolotu wytwarzana jest znaczna ilość ciepła, dlatego stosowanie azotu (a nie tlenu) zmniejsza prawdopodobieństwo spalania, zapewnia brak wilgoci, a tym samym korozji, oraz brak wycieku azotu przez uszczelki w podłużnicach.

Chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób wytwarzanie azotu na miejscu może pomóc w zastosowaniach w przemyśle lotniczym i kosmicznym? Skontaktuj się z naszymi ekspertami na stronie www.atlascopco.com/nitrogen-usa!

Powiązane artykuły